<iframe width="560" height="315" src="https://www.youtube.com/embed/videoseries?list=PLmunK0X5QBWayGW_GI9_NLW2GvARu9sRR" title="YouTube video player" frameborder="0" allow="accelerometer; autoplay; clipboard-write; encrypted-media; gyroscope; picture-in-picture; web-share" allowfullscreen></iframe>
AlgoRitmo
AlgoRitmo er skabt af Thomas Sandberg for bo!ng productions og den havde premiere på Copenhagen Stage Festivalen i 2018.
Idé, softwareudvikling, programmering, videodesign, komposition og lysdesign: Thomas Sandberg.
Dramaturgisk konsulent og performance coach: Steen Haakon Hansen
AlgoRitmo er støttet af Statens Kunstfond, KODA Dramatik samt Dansk Komponist Forenings Produktionspulje og KODA´s Kulturelle Midler.
AlgoRitmo har sin egen hjemmeside: www.algoritmo.one
Oplægget og inspirationen til AlgoRitmo:
En algoritme er en matematisk opskrift til at løse et problem af en bestemt type. Anvendelsen af algoritmer kendes især i dag indenfor computerteknologien, men i virkeligheden har mennesket altid anvendt algoritmer til at løse matematiske ligninger og problemer eller til trivielle og tidskrævende opgaver som f.eks. sor-tering og indexering af forskellige former for data.
Den græske matematiker Euklid fandt f.eks. algoritmen til at finde mindste fælles divisor 300 år før Kristi fødsel – og den anvendes stadig i dag.
Løsningen af Rubiks berømte terning er et andet eksempel på hvorledes algoritmer anvendes til at løse en kompliceret men dog logisk opgave.
En algoritme er med andre ord en matematisk formel eller opskrift med en række muligheder, konditioner og forudsætninger, som vi kan putte data ind i og få en løsning ud i den anden ende.
Det moderne menneskes liv i den digitale virkelighed er dagligt i kontakt med tusindvis af algoritmer, da de ofte umærkeligt udfører en masse opgaver og løser problemer for os. Eksempelvis når vi anvender Google til at finde en på nettet eller når vi ordner vores kontaktbog på telefonen eller sender en mail. Men også når vi sorterer et spil kort uanset hvordan de enkelte kort ligger som udgangspunkt.
Man kan også forestille sig en algoritme der definerer hvorledes man skal leve sit liv og træffe beslutninger i hverdagen. I Luke Rhineharts berømte bog Terningemanden anvendes en simpel tilfældighedsalgoritme, som styrer hovedpersonens beslutninger og som ender med at tage magten fra ham.
Den amerikanske psykolog Jerome Bruner snakker om begrebet “skematiseringer”, der dækker over vores fast definerede personlige samt kollektive adfærdsmønstre. Disse er fuldstændig sammenlignelige med matematiske algoritmer.
I den musikalske kompositionsproces anvendes algoritmer konstant for at holde sammen på musikkens logik. Den menneskelige rytme- og melodiopfattelse er stærkt påvirket af algoritmiske principper i forhold til periode- og stilfornemmelse, formdannelse og harmonik.
Algoritmen rummer via sin ofte magiske enkelthed en æstetik og skønhed, som har fascineret mennesker til alle tider og den er en meget stor del af menneskets virkelighed i den digitale tidsalder.
Derfor behovet for at skabe den musikdramatiske soloforestilling AlgoRitmo
Tanker om soloforestillingen AlgoRitmo:
I AlgoRitmo udforskes algoritmen som fænomen i et musikalsk og performativt univers.
AlgoRitmo udvikles og afvikles i tæt samspil med computerteknologi og herunder nyudviklet software samt live genererede projektioner af video og grafik.
AlgoRitmo anskueliggør hvorledes en opskrift kan overføres til musik, grafik, video og fysisk performance via både performerens styring og påvirkning af algoritmen.
AlgoRitmo er et pulserende og dynamisk musikalsk univers, der hele tiden kan forandres og tranformere til nye former via forestillingens algoritmiske logik.
I AlgoRitmo tænkes publikum inddraget til at påvirke den algoritmiske proces via valg og input, som kan realiseres i form af afstemninger eller digitale signalformer som f.eks. kamera tracking eller en interaktiv app hos publikum.
AlgoRitmo skabes af Thomas Sandberg med input fra forskellige konsulenter der udvælges efterhånden som produktionen tager form og retning.
AlgoRitmo vil videreudvikle den nonverbale, performative, musikkalske og fysisk komiske fortællestil som Thomas har anvendt i sine tidligere forestillinger TRANSIT, INTER_FACE, LOOP og iPlay uPlay wePlay.
AlgoRitmo tænkes at kunne indgå i de nye læringsmål som folkeskolereformen indeholder i et bredt fagligt perspektiv. Derfor vil workshops og huskunstnerforløb lanceres parallelt med salget af forestillingen.
AlgoRitmo er tænkt som en bred børne & familieforestilling der skal kunne turnere i både ind- og udland og herunder deltage på CPH Stage i 2017. Den skal være mobil og dynamisk i sin scenografiske form, så den let kan komme afsted og fungere i teatersale, kulturhuse, klasseværelser samt andre spændende rum!
Thomas har et stort netværk i de nordiske lande og der har allerede nu været interesse for forestillingen fra mange side – så AlgoRitmo skal nok få gang på jord i form af stor turnéaktivitet!
Ind under huden
En forestilling om krop, identitet, tiltrækning og køn – for unge og voksne.
Inde under huden er kroppen i bevægelse. Konstant i forandring.
Kød og blod. Drifter og hormoner. Tiltrækning og identitet.
I to kønsopdelte rum: En mand og en kvinde. Med hver sit publikum.
En intimitet som i et omklædnings rum: Hvad sker der på den anden side ?
Hvad sker der indeni ? Inde under huden…
Ide, koreografi og iscenesættelse: Ole Birger Hansen, Thomas Eisenhardt og Thomas Sandberg
Musik: Thomas Sandberg
Dans og koreografi: Pierre Enaux og Sofia Karlsson
Scenografi og lysdesign: Jacob Langaa-Sennek
Dramaturgisk konsulent: Catherine Poher
Produceret af Åben Dans – Roskilde. Premiere: 22. oktober 2009 i Hal 10, Musicon, Roskilde.
Pinocchio
Pinocchio på Zangenbergs Teater. Premiere den 7. Februar 2014.
Instruktør: Torkild Lindebjerg.
Komponist: Thomas Sandberg.
Forfatter: Jesper Bræstrup Karlsen
Frit efter Carlo Collodi:
“Der er ingen bånd, der binder mig”, synger drengen Pinocchio, men en morgen opdager han, at han slet ikke er et rigtigt menneske; Han er ikke andet end en dukke, som alle kan bestemme over.
Det vil han ikke finde sig i, så han stikker af hjemmefra for at se verden og blive til en rigtig dreng. Men hvordan bliver man til et rigtigt menneske? I Slaraffenland måske, eller ved at blive forvandlet til et æsel eller slugt af en hval? Pinocchio ved det ikke, men han vil finde ud af det.
Marilyn Forever
World Premiere on september 13 & 14, 2013 at McPherson Playhouse, Victoria, Canada.
Marilyn: Eivör Palsdottir
The Men: Thomas Sandberg
Composer: Gavin Bryars
Conductor: Bill Linwood
Aventa Ensemble
Read article about Marilyn Forever from Times Colonist
iPlay uPlay wePlay
“Kun når mennesket leger er det et helt og fuldt menneske” sagde den tyske forfatter Friedrich Schiller og den græske filosof Aristoteles fremhævede musikken som den mest rendyrkede legeform – og de har bare så meget ret, siger Thomas Sandberg med sin nyeste forestilling iPlay uPlay wePlay
iPlay uPlay wePlay er en musikalsk og interaktiv hyldest til det legende menneske i en moderne digital verden………
iPlay uPlay wePlay skaber et fællesskab med publikum, der også deltager i den musikalske leg.
iPlay uPlay wePlay tænder op for kreativiteten i et poetisk og humoristisk univers hvor alt kan bruges og hvor man ikke kan spille forkert!
Musik er fantasi. Musik er improvisation. Musik er fællesskab. Musik er samtale. Musik er væddeløb. Musik er tilfældighed. Musik er teater. Musik er en rutsjebane. Musik er stilhed. Musik er rytme. Musik er billeder. Musik er farver. Musik er poesi. Musik er komik. Musik er nysgerrighed. Musik er kærlighed……….. Musik er alt!!!!
Den prisbelønnede og anmelderroste multikunster Thomas Sandberg inviterer publikum ind i en fantasifuld og interaktiv verden med lyde, musik, videokunst, computergrafik og masser af leg.
iPlay uPlay wePlay er tredje del af den trilogi som startede med forestillingerne INTER_FACE i 2009 og LOOP i 2011. Fælles for alle er at teknologi udforskes i samspil med musik,teater og improvisation.
Se mere på www.iplayuplayweplay.com
Leg! Find på! Spil! Slip fantasien løs! – alene og sammen med andre!
LOOP
Med musikkens logik og underfundig komik udforskes gentagelsen som fænomen i denne forestilling, der handler om menneskets vaner – de loops – som ligger i hverdagens rutiner.
Musik og fysisk aktion smelter sammen, inspirerer og interagerer med hinanden.
LOOP leveres i det nonverbale, musikdramatiske fortællesprog, som Thomas Sandberg har udviklet og raffineret i gennem sine soloforestillinger i de sidste 10 år.
LOOP anvender helt nyudviklet LOOP software udviklet af Thomas Sandberg selv.
LOOP havde premiere den 30. marts 2011 på Teater MOMENTUM i Odense og skal turnere i ind- og udland i de kommende år.
LOOP henvender sig bredt til stort set alle aldersgrupper fra ca. otte år og op – ligesom de fleste af Thomas’ andre forestillinger.
LOOP er støttet af bl.a. Statens Kunstråds Musikdramatiske Udvalg, KODA Dramatik, Dansk Komponistforening.
Pressen har foreløbig skrevet om LOOP:
***** i Børneteateravisen. Læs anmeldelsen.
**** “Det er sjovt og underholdende… godt egnet til børn… tak til Teater Momentum for, at teatret atter præsenterer en opsætning, der ligger udenfor det gængse teaterbillede.” , Fyens Stifttidende.
“Hverdagens trummerum bliver i hvert fald en del sjovere, når den bliver taget under kærlig behandling med Thomas Sandbergs “trommerum.”, Søren Sommerglæde, sommerglaede.dk.
INTER_FACE
INTER_FACE er en multi-medie-musikalsk soloperformance af og med Thomas Sandberg.
INTER_FACE betegner kontaktfladen mellem menneske og teknologi.
I INTER_FACE udforskes konfrontationen mellem den menneskelige og den teknologiske verden i et musikalsk, fysisk og komisk fabulerende univers.
På scenen er Thomas Sandberg, en laptop, et lærred og en række elektroniske gadgets.
Al lyd- og videomateriale i INTER_FACE skabes live under forestillingen.
Thomas har udviklet helt ny software til INTER_FACE, som giver mulighed for live looping og manipulation af lyd og video.
INTER_FACE er en dynamisk forestilling, der hele tiden udvikles og optimeres.Work-in-Progress !!!
INTER_FACE havde premiere den 7. november 2009 på Københavns Musikteater og den sendes på turné i efteråret 2010.
INTER_FACE blev støttet af:
Kunstrådets Musikdramatiske Pulje, Wilhelm Hansen Fonden, Koda Dramatik, Nordea Danmark Fonden, Dansk Solist-Forbund, Dansk Komponistforening, Dansk Musiker Forbund, Konsul George Jorck og Hustru Emma Jorck’s Fond, Solistforeningen af 1921, Københavns Scenekunstudvalg, Sonning Fonden
Pressen har foreløbig skrevet :
Det er utroligt, så meget en slagtøjsspiller som Thomas Sandberg kan få ud af et webkamera og nogle digitale billed- og lydprogrammer! Hans nyeste solo performance, INTER_FACE, er et elektronisk virtuosnummer, et moderne maskespil, hvor Thomas Sandberg eksponerer sit blotte ansigt via en storskærm og optræder for publikum med fantastiske grimasser og digitale forvrængninger…Eva Hvidt, Kristeligt Dagblad 2009
Rigtig sjovt bliver det, når Thomas Sandberg multiproducerer sekvenser og sætter lyd til. Dér rammer han det, der altid fascinerer: Hans enorme rytmiske diversitet, evne til polyrytmiske udfoldelser. Koblet med, hvad han kan finde på af lydkilder, inden for sit eget personlige og til-gængelige regi…Gregers Dirckinck-Holmfeld 2009
Stemmen, eller snarere stemmerne, bearbejdes og kombineres via computeren eller andre remedier, og i et komisk fabulerende og til tider farvestrålende univers danser, synger, hopper og råber Thomas Sandberg sig gennem INTER_FACE…Heidi Johanna Rothausen, KultuNaut 2009
For enhver pris
For Enhver Pris – en radiokrimi i 12 afsnit på DR-P1.
Louis og Adam er to midaldrende og lettere korrumperede kriminalbetjente. De har arbejdet sammen i mange år, og deres gensidige forhold leder hurtigt tankerne hen på et mangeårigt ægteskab.
Sammen opererer det erfarne makkerpar på kanten af loven for at løse uopklarede mordgåder, men i løbet af radiokrimiens 12 episoder bliver samarbejdet og venskabet mellem de to kollegaer sat på hårde prøvelser.
Medvirkende: Ole Lemmeke, Søren Sætter Lassen, Stig Hoffmeyer, Lotte Andersen, Anne-Grethe Bjarup Riis, Ellen Hillingsø, Rikke Louise Andersen, Sara Hjort, Henrik Lykkegaard, Torben Zeller, Thomas Corneliussen, Nicolaj Kopernikus, Sebastian Jessen m.fl.
Forfatter: Pelle Møller.
Instruktion: Thomas Bjerregaard Nielsen.
Komponist: Thomas Sandberg.
Teknik: Solveig Berger og Helga Prip.
For Enhver Pris havde premiere på DR-P1 i foråret 2009.
Tjener for 10 Herrer
Tjener for 10 Herrer – en musikalsk komisk mosaik med Dansk Rakkerpak.
Tjener for 10 herrer er den ultimative herre/tjener forestilling – en kalejdoskopisk cocktail af komiske, paradoksale, tragiske, hovedrystende, rørende, romantiske, latterlige, absurde, tankevækkende og poetiske situationer, der hudfletter herre/tjener relationen og dens mekanismer og hemmeligheder på alle planer og gennem alle tider. Tjener for 10 herrer trækker store veksler på stumfilmens gamle mestre, men formår også at ta’ pulsen på tidens trends og tendenser på arbejdspladsen, i parforholdet, mellem børn og forældre, blandt turister, i trosspørgsmålet, på golfbanen, i restauranten, på caféen samt i krig og kærlighed.
Tjener for 10 herrer havde premiere i foråret 2009.
Ide & koncept: Grønne & Kløft
Instruktør: Torkild Lindebjerg
Komponist: Thomas Sandberg
Scenografi og lysdesign: Christian Q. Clausen
Kostumier: Malene Bjelke
Koreografi: Ann Crosset
Skuespillere: Dorte Sachmann Møller, Niels Grønne og Niels Peter Kløft.