Musikteater / Teatermusik

Musikteater / Teatermusik havde premiere i november 1997 som gæstespil på Den Anden Opera i København, og har siden spillet i forskellige udgaver over hele DK samt i udlandet.
Ideen med forestillingen var at kombinere moderne kompositionsmusik med performance, instrumentalteater og improvisation i en visuel ramme.
Forestillingen bestod af følgende værker:
Wayne Siegel : Last Request
Andy Pape : Days of a snaredrum
Thomas Sandberg : Course of the Day
pause
Andy Pape : Marrrrrimba
Andy Pape : In search of the Unsanswered Question

Instruktør : Jan Maagaard

Pressen skrev :
“Musikalske klovnerier. Originalt slagtøjstalent skaber nyt musikteater. Sandbergs ubetalelige mimik bærer stykket igennem som komisk nummer…Sandbergs egen Course of the Day er overraskende fordi han ellers ikke har gjort sig bemærket som komponist, og fordi det drejer sig om improvisation. Opfindsomt, rådsnart og med originale virkemidler for eksempel utrditionelt svajende tempo eller organisk irrationelle rytmer – blander han et stort og heterogent klangmateriale, snakker sort med sine instrumenter der somme tider synes at leve deres eget liv, og afvejer musik og klovneri med suveræn elegance og vitalitet”,Jan Jacoby, Politiken
“Klovnen som Profet. Sjældent alvorlig, men altid seriøs: Thomas Sandberg er på en og samme tid det københavnske musiklivs overklovn og en af dets mest stædige profeter…Det han skal vise os, skal overbevise os om, at musikken og musikeren og den situation som forener dem begge foran et publikum kan så meget, som vi endnu ikke er klar over. Han vil simpelthen noget andet, noget som han lader til at være kaldet til, og derfor er han en profet….” Ursula Andkjær Olsen, Berlingske Tidende
“Trommehvirvler og suverænt skuespil. Sandberg forener musikken og teatret så tæt som det hidtil ikke er set. Det, Thomas Sandberg præsenterer er underholdende, forfriskende og anderledes. Såvel det teatralske som det musikalske får ny luft under vingerne…her kombinerer Sandberg sin eminente musikalitet og sans for timing med sin kropsbevidsthed og sit enorme arsenal af udtryksnuancer. K.E. Watz, Lolland Falster Folketidende

Andersens Kierkegaard

Andersens Kierkegaard (1995)
Andersens Kierkegaard (1995)

Andersens Kierkegaard var en musikdramatisk forestilling, som blev skabt i anledning af, at København var europæisk Kulturby i 1996. Den handler om forholdet mellem H.C. Andersen og Søren Kierkegaard skildret gennem den opdigtede person Mads Kram, der via sin omrejsende fjællebod fremviste de to personer og fik dem til at fortælle deres historie for hinanden.
Ideen til Andersens Kierkegaard kom fra Niels Andersen fra Teatret Vandrefalken, der også skrev synopsis og forestillingen blev herefter udviklet af de medvirkende i samarbejde med instruktøren Michael Simpson, komponisten Svend Aaquist og scenografen / dukkemageren
Esben Horn.

Mads Kram blev spillet af Thomas Sandberg,
Søren Kierkegaard blev spillet af Niels Andersen
H.C. Andersen blev spillet af Søren Dalsberg

Pressen skrev :

“Det er forestillingens musiker, Thomas Sandberg, der som en formidabel musikalsk og scenisk blæksprutte løber med hele opmærksomheden. Han ejer den ægte entertainers lynende sikre timing og koncentrerede situationsfornemmelse, der på sekunder skaber hele figurer af et par enkle, karakteristiske detaljer..”.
Randi K. PedersenBørneteateravisen, maj 1996

” Musikken pibler som noget af det naturligste ud af Sandberg med en sikkerhed og en professionel kompromisløshed, der er imonerende. Han har ikke bare sans for dramatikken i musikken, men også for skuespillets dramatik”Jakob Wivel, Jyllandsposten 1996

” Han formår at bevare musikerens distance og professionalisme, når han spiller, og lynsnart at træde ind i roller eler masker, som han udfylder med imponerende kropsbevidsthed og beherskelse af udtryksnuancer. Bare hans korte scene som den svenske koloratursopran Jenny Lind i stævnemøde med H..C. Andersen var et fyrværkeri af virtuositet på mange planer.” Jens Brincker, Berlingske Tidende 1996