HVIS

 

HVIS (2005)
HVIS (2005)

HVIS blev produceret af Teater GROB og havde premiere i april 2005 i Kanonhallen, København.
HVIS er en forestilling om, hvad vi griber til, når livet viser sig fra en side, vi har svært ved at forstå.
Mor ligger i koma efter en ulykke. Hun har ligget livløs på hospitalet i snart et år. Nu har familien fået lov til at få hende hjem et par dage, så de kan samles for at holde påske og samtidig fejre hendes fødselsdag. Men familien tackler situationen meget forskelligt. Far har så småt givet op, han vil egentlig helst sælge huset og prøve at komme videre med sit liv. Men han er bundet af sin skyldfølelse og især af børnenes ønske om at bevare familien samlet. Datteren tror på alternative behandlingsmåder og prøver at hjælpe moren via healing og clairvoyance. Sønnen har taget sin nye kæreste med, så hun kan møde dem allesammen. Mors gamle veninde prøver at støtte, men kommer til at trænge sig på. Hemmeligheder kommer op til overfladen og relationerne i familien splintres.

Dramatiker: Thor Bjørn Krebs
Instruktør: Niels Anders Thorn
Komponist: Thomas Sandberg
Scenograf: Marianne Nielsson
Lyddesign: Jes Theede
Lysdesign: Lars Schou

Medvirkende :
Claus Bue, Jannie Faurschou, Trine Pallesen, Thomas Levin, Lykke Sand Michelsen & Hanne Dabelstein.
En enig presse skrev bl.a.:
“Glimrende sat op, godt spillet og yderst vedkommende” * * * * * Ekstra Bladet “Det er dansk dramatik, når det er bedst, i suveræn samklang med scenografi og skuespillere.” * * * * * Urban
“Der spilles fremragende” * * * * Berlingske Tidende
“Så tag da i Kanonhallen!” * * * * Politiken
“Familieuhygge af den mest underholdende art” JyllandsPosten

Fyrtøjet

Fyrtøjet (2004)

Musikforestillingen Fyrtøjet havde premiere i januar 2005 som turnéforestilling på Det Danske Teater.
Den spillede 80 gange i hele Danmark og modtog i 2005 Danmarks Teaterforeningers pris som
Årets Bedste Børne- og Ungdomsforestilling.
Thomas Malling gendigtede og instruerede H.C. Andersens eventyr. Jane Wessely skabte scenografi samt kostumer.Jeg komponerede 12 sange og en masse musik til forestillingen.

Skuespillerne var : Nils P. Munk, Joen Højerslev, Stephan Pollner, Karoline Lieberkind, Ida Kromann, Per Linderoth, Gunvor Reynberg, Sergio Luiz Pereira.

Musikken og sangene til forestillingen vil om kort tid blive lagt ud på denne hjemmeside til fri lytning.

Børsen Roadshow

Borsenplakat

Markedet har brug for kunst !

Grib denne unikke mulighed for at erhverve en aktie i en kunstnerisk oplevelse, der giver stof til eftertanke. Børsen Roadshow er et overraskende og overrumplende scenisk roadshow. Standup dance der går i kødet på aktiemarkedets liv, rytmer, succeser og skæbner.
3 koreografer, en instruktør, en videokunstner og en musikperformer indtager Copenhagen Jazzhouse for at iscenesætte den moderne cocktail: Kunst og erhverv. Hvordan kan de to størrelser lære af hinanden? Hvis det overhovedet lader sig gøre at etablere et partnerskab? Kan vi komme fordommene mellem de to verdener til livs? Kan kunsten effektiviseres? Kan erhvervslivet danse? Hvordan prissætter man en stemning? Kan man sælge en bevægelse?

Børsen Roadshow havde premiere i oktober 2004 i Copenhagen Jazzhouse og har siden turneret rundt i DK.
De medvirkende var : Thomas Sandberg: Komponist & Performer, Ann Crosset: Koreograf & performer,
Helle Lyshøj: Videodesigner & Performer, Thomas Eisenhardt: Koreograf & Performer, Erik Pold: Koreograf & Performer
Pressen skrev :
“Ætsende ironi i modig performanceparodi på managementstilen.Helheden er blevet en morsom og intelligent reaktion på en alvorlig betændelse i samfundet…” Janus Kodal, Politiken *****

“Disse begavede performere gestalter tidens herskende kulturpolitik. De hylder kulturministerens credo ‘Art & Erhverv’, hvisket med ærefrygt eller stønnet med begejstring: Her får kunsten præcis den respekt, som erhvervslivet kan trække fra i skat..” Anne Middelboe, Information

“Original, syg og sjov satire..” Eva Dahl, Århus Stifttidende
 

Champions

Champions (2004)
Champions (2004)

Champions sender fire toptunede sports-stars i arenaen for at fighte sig vej til sejrsskamlens øverste trin! Tværs gennem alle verdens sportsgrene går det – fra basket til brydning – fra fægtning til fitness: hvem er størst
og hvem smider først håndklædet i ringen?
Champions er en tour de force gennem sportens og konkurrencens verden, båret af ny og inciterende musik og performet gennem moderne dans og breakdans.
Champions sender et spørgsmål på banen: Når vejen til succes altid går over andres nederlag, hva’ så med leg, venskab, kærlighed og andre af livets små banaliteter
Champions havde premiere i foråret 2004 og har siden spillet omkring 100 gange over hele Danmark, inkl. på Takkelloftet i Operaen på Holmen.

Komponist : Thomas Sandberg, Instruktør : Thomas Malling, Koreograf : Anja Jørgensen, Scenograf : Jane Wessely, Producent : Uppercut Danseteater,
Grafisk design : Clara Zangenberg
Medvirkende : Anja Jørgensen, Louise Seloy,Mark Henriksen, Martin Jensen.

P.O.P

P.O.P (2003)
P.O.P (2003)

P.O.P. udspiller sig på en scene – kort før tæppet går. I centrum af forestillingen står scenemesteren. Det er ham der har ansvaret for at alt er klart når de store stjerner går på scenen. Men han har et blødt punkt – og det er pigen som sætter lys. Hans hjerte bæver af alle de følelser man finder i en pop-sang når han ser hende. Men kærligheden er ikke let, når den man elsker har det bedst på en stige højt under loftet og man selv lider af højdeskræk! Lettere bliver det jo heller ikke, når der med eet melder sig en fyr på banen som er ti gange smartere og som næsten kan flyve. Hvad gør man så?!

P.O.P er en crazy forvandlingskugle for store og små. En urkomisk forestilling – hvor kærlighed, død og popmusik smelter sammen i underfundig dans og musik.

Pressen skrev :
Uppercut Danseteater har med P.O.P. skabt en ny sjov, fantasifuld og musikalsk familieforestilling med Thomas Sandberg som herlig scenemester…..Forestillingens fortryllende omdrejningspunkt er Thomas Sandberg, der benytter hele sit kunstneriske register som både slagtøjsspiller, sanger og poetisk klovn med et yderst dansant kropssprog ..,Vibeke WernBerlingske Tidende

Masser af musikalsk guf komponeret og indspillet af den multimusiske slagtøjsspiller, sanger og skuespiller Thomas Sandberg…..der danses og spilles så det ryger, ført an af Sandberg og Crabb med en musikalsk energi, der river alt med sig,Randi K. Petersen B.T.


En opvisning i komik, Janus Kodal,Politiken

Overrumplende og morsom, Henrik Lyding, Jyllands Posten

Overrumplende komik, Anne Middelboe, Information

On this Planet

On this Planet
an opera composed by Anders Nordentoft and performed by Thomas Sandberg

 

On this Planet er en sangcyklus komponeret specielt til Thomas Sandberg og Athelas Sinfonietta Copenhagen af komponisten Anders Nordentoft.

On this Planet havde premiere i november 2002 i Kanonhallen. Den blev instrueret og visualiseret af Martin Tulinius. Forestillingen blev udsendt på DVD i 2004.

On this Planet modtog i 2003
Danmarks Radios P2-pris for bedste vokaludgivelse. Den var nomineret i kategori sammen med to udgivelser med hhv. Radiosymfoniorkestret og Radiounderholdningsorkestret.

Pressen skrev :

”Thomas Sandberg gør sig godt på scenen og får tilmed et smukt gennembrud som sanger ” Kristelig Dagblad
”Thomas Sandberg brillerer som fantastisk udtryksfuld sanger”, Musikeren,
Sandberg holder figuren stramt og flot. En personlig triumf !” Jyllands Posten
”On this Planet er en smuk og tankevækkende forestilling” Berlingske Tidende
”On this Planet – dette forunderlige og dybt gribende mesterværk ” Børsen
”Thomas Sandberg er fokuspunktet i den smukt visualiserede sangcyklus On this Planet ” Politiken
”Thomas Sandberg er en spændende sanger og skuespiller ” Flensborg Avis

DASK

 

DASK (2001)
DASK (2001)

DASK blev skabt i 2001 og spillede indtil 2004 omkring 150 forestillinger både stationært og på turné.
DASK modtog Danmarks Teaterforeningers pris som Bedste Børne- og Ungdomsforestilling i 2003.

Instruktør: Thomas Malling. Komponist: Thomas Sandberg. Scenograf: Jane Wessely. Koreograf: Cher Geurtze & Anja Jørgensen. Medvirkende: Risenga Manghezi, Anja Jørgensen, James Crabb & Thomas Sandberg, Producent: Uppercut Danseteater.

Pressen skrev:
” Kontornørderne slår sig løs…en herlig fantasi- og billedrig  forestilling fyldt med topprofessionel musikdramatik… Thomas Sandberg er en forrygende dygtig multikunstner..Helt uimodståelig er han som italiensk kok, der med gulvspand på hovedet tilbereder pasta af elledninger og laver pizza af musemåtter..Fornemt er de to musikeres bidrag og partnerskab i det hele taget i denne musik- og danseteaterforestilling, hvor de skaber både sjove og markante karakterer og udnytter deres instrumenter effektfuldt og dramatisk.” Vibeke Wern, Berlingske Tidende

“Det er showbizz, så man griner “Lone Nyhuus, Børneteateravisen

“En underholdende og gennemmusikalsk komedie for hele familien….uafbrudt overraskende og vildt underholdende …fire drønmusikalske multitalenter..”Henrik Lyding, Jyllandsposten.

“Superskøn og latterbrølende morsom forestilling.” Mette Stentoft, Folkeskolen

The Secret Life of Harry Wallbanger

The Secret Life of Harry Wallbanger
The Secret Life of Harry Wallbanger

The Secret Life of Harry Wallbanger – og andre musikalske monologer havde premiere på Bådteatret i Nyhavn, København i november 2001.
Den spillede i alt 26 gange og havde en publikumsbelægning på 89 %.

Forestillingen bestod af :
Andy Pape : The Secret Life of Harry Wallbanger pause
Gyórgy Ligeti : Rondeau
Thomas Sandberg : Pär Formans Delight

Pressen skrev :
” En mageløs og sindsvagt morsom tour de force..”, Jakob Levinsen, Berlingske Tidende

“Fænomenet Thomas Sandberg i original og vittig tripelforestilling..helt overdådigt ødsler han sine talenter i sit eget stykke, der kan beskrives som en slagtøjssolo uden instrumenter og med mimiske indslag. Sandberg bruger simpelthen krop og stemme i et virtuost sprudlende og strålende vittigt rytmeorgie, der løsner både spændinger og lattermuskler og sætter et musikalsk skummende punktum på et usædvanligt og som helhed såre anbefalelsesværdigt program “ Jan Jacoby, Politiken

“En rendyrket humørspreder….”, Knud Ketting, Jyllands Posten

Klask til tangenten…en opvisning i musikalsk kommunikation..I det sidste programpunkt, Sandbergs egen Pär Formans Delight – The Miniature, med to mikrofoner som eneste rekvisiter, er han mere tøjslagsspiller end slagtøjsspiller, han klapper løs på sig selv og snakker vrøvleitaliensk og -fransk, som man ikke har hørt det siden Dirch Passer gav den som loppe-cirkus direktør, og knap nok da. Men han ved også at man skal time sine rytmiske kaskader og pointere dem dramatisk – det er ikke en trommesolo uden trommer det drejer sig om. Så det der gør mest indtryk er egentlig ikke alle Sandbergs rytmiske virtuoserier, men den tilbageholdenhed som profilerer dem, og som gør at et enkelt ukompliceret klask (som enhver måske kunne have udført i en anden sammenhæng) eller en rullen med øjnene i pausen mellem slagene, bliver det mest effektive rytmiske og humoristiske udtryksmiddel. Det er godt gjort…”, Jens Hesselager, Information

“Thomas Sandberg´s egen ”Pär Formans Delight” må siges at være anmelderens favorit. Stykket er en hyldest til den frigjorte side af mennesket – når vi simpelthen bare må have afløb for vores kedelige eksistens og bryde ud i sang, dans, råben og hoppen. Stykket trækker seriøst i lattermusklerne, når Sandberg imponerer med sin ”Linus på linen”-agtige volapyk og percussion”.Lars Bo Ravnbak, KultuNaut

The Man Who Murdered Music

The Man Who Murdered Music blev produceret i 1999 som gæstespil på Den Anden Opera.
Forestillingen bestod af følgende værker :
Fuzzy : The Man Who Murdered Music (Uropf.)
Karl Aage Rasmussen : BEAT
Thomas Sandberg : Hoolah (Uropf.)
Bent Lorentzen : Bombo (Uropf.)

Instruktør : Jan Maagaard
Plakat- og programdesign : Clara Zangenberg

Pressen skrev :

“Thomas Sandberg balancerer med dygtig og klovneagtig elegance mellem rollen som musiker og som performer. Thomas Sandbergs forestilling er rå og rørende i sin ultimative drengeleg og musikerdrøm. Det er en kraftpræstation, som man i al sin besynderlighed må tage hatten af for.”Eva Hvidt, Kristelig Dagblad

“Slagtøj i højt gear…Thomas Sandberg vil mere end de fleste,og det, han så tydeligt vil, er at forene højt musikerskab med komisk teater….uhyre morsom var Karl Aage Rasmussens bagvendt slagkraftige ” Beat ” for ” det trommesæt som din nabo vil elske ” – enhver musikers mareridt at instrumentet simpelthen ikke giver en lyd fra sig, når man lige havde lyst til at trykke den af. Sandberg gav den som brutal rocktrommeslager med hundehalsbånd og bar overkrop. Han slog og han SLOG – lige lidt hjalp det. “.Ursula Andkjær Olsen, Berlingske Tidende

Standard – Dans på tværs

Standard – Dans på Tværs blev produceret i 2000 på Anemoneteatret i København.
Stykket blev skrevet af Thomas Malling og musikken samt de musikalske gags blev udviklet af Thomas Sandberg og James Crabb.
Forestillingen blev en kæmpesucces og spillede siden premieren på Anemoneteatret over 100 turnéforestillinger over hele Danmark.

Standard – Dans på Tværs handler om det ambitiøse ægtepar Erland og Kirsten, der vil vinde Danmarksmesterskabet i standarddans. De er taget i træningslejr på en campingplads med deres underkuede ungarske pianist Mantovani og deres forvoksede søn Lille Carl, der hellere vil spille trommer end danse.

Instruktør og forfatter : Thomas Malling
Komponister : Thomas Sandberg & James Crabb.
Scenograf : Jane Wessely
Medvirkende : Thomas Sandberg, James Crabb, Albert Nielsen og Lisbet Lipschitz.
Plakatdesign : Lilian Brøgger

Pressen skrev :
HØJ STANDARD
Der spilles og danses på tværs af normer og standarder i Anemone teatrets klare og underholdende opgør med med menneskelig og musikalsk konformitet.
Med en faldefærdig campingvogn som baggrund udstilles hykleri og anden menneskelig dårskab på underholdende gennemmusikalsk vi i Anemone teatrets afdansningsbal …. en slutscene, der spilles med troværdigheden i behold, og gør “StandarD” til en skøn og underholdende forestilling, som har dækning for ikke at have overgrænse på aldersgruppen. Med klar tale, markant holdning og original musikalitet er det børneteater af høj standard – også for voksne.”
 Randi K. Pedersen maj 2000 i Børneteateravisen
En på tuden til standarddansen
“Anemone teatrets familieforestilling Standard byder på god musikalsk underholdning og meget at grine af…..når Thomas Sandberg folder sig ud, bliver han alles yndling…Historien er underholdende, fin i sine kontraster, hvor Thomas Sandberg er meget charmerende, rasende dygtig på alt, hvad man kan slå rytme på, og får sødt med- og modspil af James Crabb, som Mantovani med akkordeon og rytmeboks. Som danseparret kaster Albert Nielsen og LisbetLipschitz sig med dødsforagt ud i en ren parodi-komedie, de overspiller på livet løs, og slipper glimrende fra det. Men det bedste er og bliver musikken. Alt kan man spille på – glas, kinder, maver, tallerkener, til sidst forvandles to stakitter til xylofoner, og en klapstol til en lille tromme, mens røde pølser danser cha-cha-cha i vindueskarmen. Her fejler opfindsomheden bestemt ikke noget. Alt det kan børn – fra seks og op til 10 år – og deres medbragte voksne nyde i fulde drag. God musikalsk underholdning, noget at grine af, og en masse at snakke om bagefter”
Henrik Lyding 28.feb.2000 i JP København

Slinger i familievalsen
” Anemone teatret har sendt den kriseramte familie på campingtur med danseorkester og håb i sigte.
At Anemone teatret i en periode har været truet på pengepungen er tilsyneladende ikke gået ud over det gode humør. Faktisk er teatrets nye forestilling “StandarD-dans på tværs” lidt af en overskudsforetagende, hvad angår fest, fjol og slagtøjsekvilibrisme. Kernefamilien kan vel være i klemme mellem voksenambitioner og børns basale opmærksomhedskrav, men intet er så graverende galt, at det ikke kan danses og spilles væk. Det er jo i sig selv en opmuntrende pointe.
….. Der er virkelig standarddans på kryds og tværs når Albert Nielsens Dario svinger konen (Lisbet Lipschitz) kækt. Hun i dårende dejlig skrud, han med kniks i nakken og løstsiddende toupé – strictly ballroom! Anemone teatret har allieret sig med musikerne Thomas Sandberg og James Crabb, der her spiller Lille-Carl og den ungarnske husmusiker Mantovani. De to outsidere rotter sig sammen om de mest fantasifulde slagtøjsnumre for badedyr og svømmefødder, en ungarnsk rapsodi med paprika og dansende røde pølser. Det er pjanket og påhitsomt og en lille smule rodet. For midt i cha-cha-cha og pølsesnak gemmer sig også et højspændt drama om at miste og finde sine kære. Den slags er jo opbyggeligt og sundt for barnesjælen, men Thoma Mallings tekst og instruktion lever absolut højest på humøret og de skøre indfald”.

Lise Garsdal 4.marts.2000 i Politiken

Pink Parodi
” Selv Barbie kan godt gåhjem og lægge sig i Anemone teatrets nye forestilling om standarddanspokalen.
….. Thomas Malling står både bag tekst og instruktion til forestillingen, der er blevet til en yderst fifig parodi på den kunstige danseverden; selv tilskuertøserne med de allermest avancerede håropsætninger fniser højlydt….
Historien løfter sig netop fordi drengen Lille Carl spilles så heftigt og kært af Thomas Sandberg. Sammen med musikeren James Crabb, der spiller forældrenes forstående, såkaldt bulgarske pianist, får han salen til at rock-hip-hoppe med. Alligevel er forestillingens største fortjeneste, at den skiller den enorme kløft, der er mellem børn og forældre, når det gælder musiksmag…….Sjældent er standarddans set så hed som her”.

Anne Middelboe Christensen, Information.

Lad pølserne danse
” Pølserne danser i sideruden på en ramponeret campingvogn til en czádás i det helt store harmonikaudtræk og snart dunker vinterstøvler og sutsko i hele teatret med på musikkens puls, som går durk i kroppen. Man kan ikke lade være.
Og det tror pokker. Den ungarske hamonikaspiller er i virkeligheden skotte og en uforlignelig musiker på verdensscenen med navnet James Crabb.
Og den -mildt sagt – forvoksede Lille-Carl på et par meters penge spilles af Thomas Sandberg, forrygende slagtøjsspiller og komiker i én og samme lattermilde person. De kan få pølser til at danse – og klokkeren naivitet og musikkraft til at lette med kurs mod højere enhed.
Stakit bliver til xylofon – og sådan er det hele vejen igennem, og ikke et øje er tørt, da de giver den på svømmefødder, snorkel og maske. De spiller på det hele – STOMP hedder den slags i dag. De slår også løs på livet, så det bliver teater og rent ud luksus, at fem-årige kan komme så tæt på originale personligheders smittende energi.”

Lotte Bichel, 14.marts 2000 i Berlingske Tidende