iPlay uPlay wePlay

iPlay uPlay wePlay (2015)
iPlay uPlay wePlay (2015)

“Kun når mennesket leger er det et helt og fuldt menneske” sagde den tyske forfatter Friedrich Schiller og den græske filosof Aristoteles fremhævede musikken som den mest rendyrkede legeform – og de har bare så meget ret, siger Thomas Sandberg med sin nyeste forestilling iPlay uPlay wePlay
 
iPlay uPlay wePlay er en musikalsk og interaktiv hyldest til det legende menneske i en moderne digital verden………
 
iPlay uPlay wePlay skaber et fællesskab med publikum, der også deltager i den musikalske leg.
 
iPlay uPlay wePlay tænder op for kreativiteten i et poetisk og humoristisk univers hvor alt kan bruges og hvor man ikke kan spille forkert!
 
Musik er fantasi. Musik er improvisation. Musik er fællesskab. Musik er samtale. Musik er væddeløb. Musik er tilfældighed. Musik er teater. Musik er en rutsjebane. Musik er stilhed. Musik er rytme. Musik er billeder. Musik er farver. Musik er poesi. Musik er komik. Musik er nysgerrighed. Musik er kærlighed……….. Musik er alt!!!!
 
Den prisbelønnede og anmelderroste multikunster Thomas Sandberg inviterer publikum ind i en fantasifuld og interaktiv verden med lyde, musik, videokunst, computergrafik og masser af leg.
iPlay uPlay wePlay er tredje del af den trilogi som startede med forestillingerne INTER_FACE i 2009 og LOOP i 2011. Fælles for alle er at teknologi udforskes i samspil med musik,teater og improvisation.
 
Se mere på www.iplayuplayweplay.com
 
Leg! Find på! Spil! Slip fantasien løs! – alene og sammen med andre!

Thomas Sandberg & Sivamani

Sandberg & Sivamani at Copenhagen Jazzhouse
Sandberg & Sivamani at Copenhagen Jazzhouse

Dansk/indisk perkussivt topmøde med to af fagets mest spektakulære og spændende udøvere. Et samarbejde mellem to måder at tænke perkussion på, hvor Sandberg står for det mere minimalistisk setup, har Shivamani det helt store udstyr fremme.
At kalde koncerten med Sivamani & Thomas Sandberg for et musikermøde mellem to store trommeslagere ville være en underdrivelse. Her er nemlig tale om et møde mellem to fordomsfrie musikere i høj international klasse, og en aften, der meget vel kan ændre ens opfattelse af, hvordan en koncert for to percussionister kan lyde.

Har man én gang oplevet det indiske slagtøjsfænomen Sivamani, glemmer man det ikke. Med en enestående rytmefornemmelse inddrager han alle tænkelige og utænkelige slagtøjsinstrumenter i ekstravagante koncerter, der både viser ham som stor musiker og showman. En farverig skikkelse, der hyppigt bidrager som musiker i Indiens store filmindustri, og som har vundet adskillige konkurrencer for sit trommespil.Som led i projektet India Today – Copenhagen Tomorrow, der arbejder med at etablere en frugtbar kreativ dialog mellem Indien og Danmark, er det lykkedes at få denne legende til Danmark til en særlig koncert med den danske slagstøjsmester Thomas Sandberg.Sandberg er uddannet slagtøjsspiller på Det Kongelige Danske Musikkonservatorium og mestrer således til fulde den klassiske tradition. Det har dog ikke holdt ham tilbage fra at skabe sig sin helt egen niche, hvor ny kompositionsmusik og fusion møder gadegøgl og teater.Kort sagt: et møde mellem to enere med hver deres tilgang til slagtøj, men med en fælles kærlighed til nysgerrigt at udforske yderpolerne af, hvad slagtøjsmusik formår.

LOOP

LOOP
LOOP – en musikalsk vaneforestilling af og med Thomas Sandberg

Med musikkens logik og underfundig komik udforskes gentagelsen som fænomen i denne forestilling, der handler om menneskets vaner – de loops – som ligger i hverdagens rutiner.
Musik og fysisk aktion smelter sammen, inspirerer og interagerer med hinanden.

LOOP leveres i det nonverbale, musikdramatiske fortællesprog, som Thomas Sandberg har udviklet og raffineret i gennem sine soloforestillinger i de sidste 10 år.
LOOP anvender helt nyudviklet LOOP software udviklet af Thomas Sandberg selv.
LOOP havde premiere den 30. marts 2011 på Teater MOMENTUM i Odense og skal turnere i ind- og udland i de kommende år.
LOOP henvender sig bredt til stort set alle aldersgrupper fra ca. otte år og op – ligesom de fleste af Thomas’ andre forestillinger.
LOOP er støttet af bl.a. Statens Kunstråds Musikdramatiske Udvalg, KODA Dramatik, Dansk Komponistforening.

 

Pressen har foreløbig skrevet om LOOP:

***** i Børneteateravisen. Læs anmeldelsen.

**** “Det er sjovt og underholdende… godt egnet til børn… tak til Teater Momentum for, at teatret atter præsenterer en opsætning, der ligger udenfor det gængse teaterbillede.” , Fyens Stifttidende.

“Hverdagens trummerum bliver i hvert fald en del sjovere, når den bliver taget under kærlig behandling med Thomas Sandbergs “trommerum.”, Søren Sommerglæde, sommerglaede.dk.

 

 

New Value

New Value Performance
New Value Performance

“Endelig kommer kunsten staten til hjælp i de store etiske spørgsmål. Tiden er kommet til NV® New Value eller bare Ny Værdi : Danmarks nye og tidsvarende religion – Det etiske holdepunkt for fremtidens mennesker og samfund……
Humoristisk grænseteater, der folder sig ud i rablende satire.
En overrumplende cocktail af dans, tale, musik og video samt øjeblikke af sand lykke.”
Det gale hold bag publikums- og anmeldersuccesen Børsen Roadshow slog igen i november 2006. !
Det gik ikke stille af, da musikperformeren Thomas Sandberg, koreograferne og danserne Ann Crossett, Thomas Eisenhardt, Erik Pold, videokunstneren Helle Lyshøj samt arkitekten / scenografen Rebecca Arthy rettede deres skæve blik mod værdidebatten – og på ægteskabet mellem kunst, religion og politik.”
Anne Middelboe, Information

New Value® havde premiere i Pakhus 11, København den 26. oktober 2006 og spillede 15 gange her inden den blev sendt på turné til 12 byer i Danmark.
Pressen skrev :
“Forførelsens kunst. New Value er begavet, sjov og tiltrængt satire. Vidunderlig er den gennemmusikalske Thomas Sandberg”, Berlingske Tidende
“Forestillingens største force er dens sjove og ørehængende musikoplevelser “, Byen Kalder
“Satiren er federe end fed hos performerne fra forrige sæsons legendariske Børsen Roadshow. Thomas Sandbergs fabelagtige stemme.”, Information
“En underholdende fusion af newage hørm og glatnakke coaching”, Politiken.

Børsen Roadshow

Borsenplakat

Markedet har brug for kunst !

Grib denne unikke mulighed for at erhverve en aktie i en kunstnerisk oplevelse, der giver stof til eftertanke. Børsen Roadshow er et overraskende og overrumplende scenisk roadshow. Standup dance der går i kødet på aktiemarkedets liv, rytmer, succeser og skæbner.
3 koreografer, en instruktør, en videokunstner og en musikperformer indtager Copenhagen Jazzhouse for at iscenesætte den moderne cocktail: Kunst og erhverv. Hvordan kan de to størrelser lære af hinanden? Hvis det overhovedet lader sig gøre at etablere et partnerskab? Kan vi komme fordommene mellem de to verdener til livs? Kan kunsten effektiviseres? Kan erhvervslivet danse? Hvordan prissætter man en stemning? Kan man sælge en bevægelse?

Børsen Roadshow havde premiere i oktober 2004 i Copenhagen Jazzhouse og har siden turneret rundt i DK.
De medvirkende var : Thomas Sandberg: Komponist & Performer, Ann Crosset: Koreograf & performer,
Helle Lyshøj: Videodesigner & Performer, Thomas Eisenhardt: Koreograf & Performer, Erik Pold: Koreograf & Performer
Pressen skrev :
“Ætsende ironi i modig performanceparodi på managementstilen.Helheden er blevet en morsom og intelligent reaktion på en alvorlig betændelse i samfundet…” Janus Kodal, Politiken *****

“Disse begavede performere gestalter tidens herskende kulturpolitik. De hylder kulturministerens credo ‘Art & Erhverv’, hvisket med ærefrygt eller stønnet med begejstring: Her får kunsten præcis den respekt, som erhvervslivet kan trække fra i skat..” Anne Middelboe, Information

“Original, syg og sjov satire..” Eva Dahl, Århus Stifttidende
 

P.O.P

P.O.P (2003)
P.O.P (2003)

P.O.P. udspiller sig på en scene – kort før tæppet går. I centrum af forestillingen står scenemesteren. Det er ham der har ansvaret for at alt er klart når de store stjerner går på scenen. Men han har et blødt punkt – og det er pigen som sætter lys. Hans hjerte bæver af alle de følelser man finder i en pop-sang når han ser hende. Men kærligheden er ikke let, når den man elsker har det bedst på en stige højt under loftet og man selv lider af højdeskræk! Lettere bliver det jo heller ikke, når der med eet melder sig en fyr på banen som er ti gange smartere og som næsten kan flyve. Hvad gør man så?!

P.O.P er en crazy forvandlingskugle for store og små. En urkomisk forestilling – hvor kærlighed, død og popmusik smelter sammen i underfundig dans og musik.

Pressen skrev :
Uppercut Danseteater har med P.O.P. skabt en ny sjov, fantasifuld og musikalsk familieforestilling med Thomas Sandberg som herlig scenemester…..Forestillingens fortryllende omdrejningspunkt er Thomas Sandberg, der benytter hele sit kunstneriske register som både slagtøjsspiller, sanger og poetisk klovn med et yderst dansant kropssprog ..,Vibeke WernBerlingske Tidende

Masser af musikalsk guf komponeret og indspillet af den multimusiske slagtøjsspiller, sanger og skuespiller Thomas Sandberg…..der danses og spilles så det ryger, ført an af Sandberg og Crabb med en musikalsk energi, der river alt med sig,Randi K. Petersen B.T.


En opvisning i komik, Janus Kodal,Politiken

Overrumplende og morsom, Henrik Lyding, Jyllands Posten

Overrumplende komik, Anne Middelboe, Information

DASK

 

DASK (2001)
DASK (2001)

DASK blev skabt i 2001 og spillede indtil 2004 omkring 150 forestillinger både stationært og på turné.
DASK modtog Danmarks Teaterforeningers pris som Bedste Børne- og Ungdomsforestilling i 2003.

Instruktør: Thomas Malling. Komponist: Thomas Sandberg. Scenograf: Jane Wessely. Koreograf: Cher Geurtze & Anja Jørgensen. Medvirkende: Risenga Manghezi, Anja Jørgensen, James Crabb & Thomas Sandberg, Producent: Uppercut Danseteater.

Pressen skrev:
” Kontornørderne slår sig løs…en herlig fantasi- og billedrig  forestilling fyldt med topprofessionel musikdramatik… Thomas Sandberg er en forrygende dygtig multikunstner..Helt uimodståelig er han som italiensk kok, der med gulvspand på hovedet tilbereder pasta af elledninger og laver pizza af musemåtter..Fornemt er de to musikeres bidrag og partnerskab i det hele taget i denne musik- og danseteaterforestilling, hvor de skaber både sjove og markante karakterer og udnytter deres instrumenter effektfuldt og dramatisk.” Vibeke Wern, Berlingske Tidende

“Det er showbizz, så man griner “Lone Nyhuus, Børneteateravisen

“En underholdende og gennemmusikalsk komedie for hele familien….uafbrudt overraskende og vildt underholdende …fire drønmusikalske multitalenter..”Henrik Lyding, Jyllandsposten.

“Superskøn og latterbrølende morsom forestilling.” Mette Stentoft, Folkeskolen

The Secret Life of Harry Wallbanger

The Secret Life of Harry Wallbanger
The Secret Life of Harry Wallbanger

The Secret Life of Harry Wallbanger – og andre musikalske monologer havde premiere på Bådteatret i Nyhavn, København i november 2001.
Den spillede i alt 26 gange og havde en publikumsbelægning på 89 %.

Forestillingen bestod af :
Andy Pape : The Secret Life of Harry Wallbanger pause
Gyórgy Ligeti : Rondeau
Thomas Sandberg : Pär Formans Delight

Pressen skrev :
” En mageløs og sindsvagt morsom tour de force..”, Jakob Levinsen, Berlingske Tidende

“Fænomenet Thomas Sandberg i original og vittig tripelforestilling..helt overdådigt ødsler han sine talenter i sit eget stykke, der kan beskrives som en slagtøjssolo uden instrumenter og med mimiske indslag. Sandberg bruger simpelthen krop og stemme i et virtuost sprudlende og strålende vittigt rytmeorgie, der løsner både spændinger og lattermuskler og sætter et musikalsk skummende punktum på et usædvanligt og som helhed såre anbefalelsesværdigt program “ Jan Jacoby, Politiken

“En rendyrket humørspreder….”, Knud Ketting, Jyllands Posten

Klask til tangenten…en opvisning i musikalsk kommunikation..I det sidste programpunkt, Sandbergs egen Pär Formans Delight – The Miniature, med to mikrofoner som eneste rekvisiter, er han mere tøjslagsspiller end slagtøjsspiller, han klapper løs på sig selv og snakker vrøvleitaliensk og -fransk, som man ikke har hørt det siden Dirch Passer gav den som loppe-cirkus direktør, og knap nok da. Men han ved også at man skal time sine rytmiske kaskader og pointere dem dramatisk – det er ikke en trommesolo uden trommer det drejer sig om. Så det der gør mest indtryk er egentlig ikke alle Sandbergs rytmiske virtuoserier, men den tilbageholdenhed som profilerer dem, og som gør at et enkelt ukompliceret klask (som enhver måske kunne have udført i en anden sammenhæng) eller en rullen med øjnene i pausen mellem slagene, bliver det mest effektive rytmiske og humoristiske udtryksmiddel. Det er godt gjort…”, Jens Hesselager, Information

“Thomas Sandberg´s egen ”Pär Formans Delight” må siges at være anmelderens favorit. Stykket er en hyldest til den frigjorte side af mennesket – når vi simpelthen bare må have afløb for vores kedelige eksistens og bryde ud i sang, dans, råben og hoppen. Stykket trækker seriøst i lattermusklerne, når Sandberg imponerer med sin ”Linus på linen”-agtige volapyk og percussion”.Lars Bo Ravnbak, KultuNaut